thoughtful thoughts within me

Monday, January 27, 2014

IMG_0322

nahh.

aku sekarang mengalami masalah mengenal pasti tahun. eh ni 2012 ke 2013. seriously 2 tahun ni sangat mengkonfiuskan aku tahap aku kena kira pakai jari.

even tempoh semester aku blajar pun macam blurr. ahaha. penyakit apakah ini?

setelah diselidik. aku yakin ni sebab 2013 tu terlalu banyak benda jadi so timeline tu lari. 2012 pulak too much blogging so aku senang nak ingat. sebab blogging tu macam recall balik whatever happens lagi-lagi kalau tetibe rajin nak baca balik.

summing up my 2013 with full of thoughts that i should write it on so that i won't forget. sebab kita kena sentiasa reflect balik what has happen so that we can improve to be better. and consider whatever hikmah behind it supaya kita lebih extra grateful for every nikmah and for every difficulties.

aku rasa 2013 banyak beri makna. banyak aku belajar. aku rasa, 2013 mengajar untuk aku berfikir. lebih. 2012 masih in process. 2011 itu bagi aku, umrah adalah satu platform untuk aku kembali pada jalan yang selama ni aku tak fokus. sebab ilmu cetek. sangat.

thoughtful thougts that i had within this 2013 year:
  1. belajar bahawasanya hikmah itu bukan hanya sekadar hikmah. kena koreksi diri so that kita kenal pasti apakah hikmahnya. baru kita tak take for granted and lebih semangat to move foward!

  2. we ask Allah to help us to figure out what are the best for us. so what has happen is actually the best for us. accept it. and keep on making du'a and keep moving.

    doa itu suatu kuasa yang beyond expectation. tetapi believe in the power of du'a yang ikut mana sekalipun Allah tetap akan makbulkan. bukan kat sini probably kat sana. tapi selalunya kita dapat apa yang kita minta. cuma kita rasa Allah tak makbulkan sebab kita tak tengok in other way. contohnya, si A doa supaya jodoh dgn si B. dan mohon Allah lindungi mereka dari kemungkaran kemurkaan dan maksiat. lepastu tetiba si B sudah dijodohkan dengan orang lain. haaaa! Allah dah jawab dah tu. si A minta Allah lindung dari maksiat kemungkaran kemurkaan kan? so, that's mean. nanti mana tahu belum nak disatukan sudah ada maksiat kemungkaran kemurkaan so Allah bagi jarak sesiap dah. kan? good point!

    so kita kena sentiasa bersangka baik pada Allah dan cuba lihat the other side, the good side, bahawasanya things happen for a reason.  :))

  3. aku selalu fikir apa contribution yang aku boleh buat sebenarnya dalam hidup aku ni. so kadang down sebab rasa macam useless tak macam orang lain boleh contribute by writing or vlogging or anything yang memberi mereka satu contribution yang sangat memberi kesan for people. dan sangat memnambahkan mereka kepada saham akhirat. tapi seperkara aku kena ingat bahawasanya Allah menilai SEMUA. tak kisah contribution kecil ke besar ke. kadang yang sekelumit tu Allah lebih redha mana tahukan? so aku belajar yang we might not do something bigger for the community, but don't underestimate the value of the things that we do. that's up to Allah, bacause Allah is so Merciful and He is All sufficient. jadinya fokus pada apa yang kita ada sekarang dan apa khidmat yang boleh kita bagi? contribution apa? contohnya sekarang aku fokus pada keluarga. sebab tu je aku rasa aku mampu buat masa ni. sehabis mungkin sebaik mungkin aku nak jadi adik bongsu yang very helpful yang super awesome ciksu and youngest sister alhamdulillah all the other siblings admit that i am very very very helpful in all aspect. teehee ;))

  4. ilmu tu tak datang gedebuk macam tu so seek ilmu. seperkara untuk belajar konsisten dalam mencari ilmu adalah dengan back to basic iaitu menjaga hubungan kita dengan Allah. kalau hubungan dengan Allah tak jaga memang eveything seems good but eventually mesti ada benda lacking jugak. mesti! lepastu serabut. tapi kalau jaga hubungan dengan Allah tu macam ada benda lacking pun kita tak kisah sebab kita dah 100% sepenuh kebergantungan pada Allah so why bother about that yang penting kita sedar diri, improve diri, beri yang terbaik, and leave the rest to Allah.
actually banyak benda. tapi probably tak tertulis dekat sini. tapi basic nak menghadapi sesuatu tu sebenarnya sama sahaja. dan aku rasa semua orang pun tahu. kan :))

harapnya. tahun ni ada banyak benda lagi boleh belajar. aim aku nak enroll sampai habis arabic with husna dekat bayyinah.tv conduct by Ustadh Nouman Ali Khan which is one of my favourite speaker! hehe. best wehh belajar bahasa Quran. pernah rasa regret dlu tak ambil bahasa arab masa kat Uni tapi don't ever feel regret sebab opportunities is everywhere. the matter is adakah kita nampak atau tak je so matlamat hidup untuk fokus tu penting supaya kita tahu apa kita tuju kita tahu apa kita nak kita tahu di mana kita kat level mana dan paling penting semua yang kita tahu tu semestinya memerlukan niat lillahitaala. alrite! moga 2014 hampa semua pun, akan beri lebih makna. alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah.

:))

3 comments:

_nuratikaajiz said...

what an entry!

Farah said...

Sangat-sangat setuju dengan awak punya toughtful thoughts! :)

Farah said...

Sangat-sangat setuju dengan awak punya thoughtful thoughts! :)