cara ambil gambar style syakirah mn HAHA

Thursday, August 02, 2012

amboih. tajuk over benorr. macam la pro gegiless ambik gambar. haha. seriously, ni aku sesaja je. bukan kes eksyen ye. tidaklah niat aku sdemikian. hancusss betul BM aku sekarang ni -__-

aku ni more to potrait picture atau entah-hape-kebende picture. haa yang entah hapee ke bende tu memang tersangatlah terserlah. almost semua benda aku, aku nak ambik gambar. ni syndrome apa pon tiktiauuu lah. oleh itu, benda yang aku consider adalah:

1. expect the unexpected

bukak mata luas². sekarang pesyen ambik lah gambar apa pun janji lawaaaa. lalang pun dah boleh jadi background ala ala summer di eropah. betapa kreatipnya orang mesia. haha

2. sorting skill needed. be creative ;) 
kalau tengok dalam magazine, nak ambil gambar bende² ni slalunya diorang ada props tambahan tang tepi² gambar. so, cari lah props tambahan tu. susun comel². :D

3. pilih background yang bersesuaian kalau boleh background yang vibrant, banyak color.
lebih kurang macam composition jugak la. aku suka something yang bright and color yang vibrant so memang itu yang aku aim dulu kalau nak ambil gambar. ini ambil gambar, sekali tengok belakang kelam semacam takde seri, mana best.

4. observe. see through the eyes. haha. ambik gamba memang la tengok guna mata. zzzzzz.

aku suka tengok blog omputeh. diorang sangat kreatif. rasanya gambar kesenian kaki menjejak bumi ni style style diorang lah. dan itu aku cakap, pentingnya color color yang bright ni. aku kalau beli barang, memang tengok color. kalau beli baju anak sedara, pilih kaler terang². apa yang aku pk, ni kalau masuk gambar, cantik ni. err :D

5. Komposisi
guna lah rule of third ke rule of space ke rule of odd ke. rules ni semua meng-komposisi kan gambar dengan lebih comel lagi.

6.Close up
aku bab muka orang memang kalau boleh sedekat-dekatnya. lagi semart. sebab gambar tu compact dengan muka orang tu je.

haaa lepas ni konfem gambar boleh jadi lawa :P

#amaran. ini adalah skill sesukahati. kalau nak blaja skill fotografi lg boleh pegi blog ni: ejad fotopoyo. dia banyak explain macam-macam.

32 comments:

nami said...

thumbs up

akumalu said...

wow, hehe....teruskan usaha mengajau sesuka hati ni, setiap orang ade stail dia sdri, ni stail ko, stail aku lain lak..hehe, ape2 pn ni artikel yang menarik =)

Nia Ridzwan said...

thumbs up!

Anonymous said...

Nice entry. Thanks. :)

Leha Latif said...

lawa la shakey...suke tgk gmbr kat instagram..lawa2 semua!

Leha Latif said...

lawa la shakey...suke tgk gmbr kat instagram..lawa2 semua!

Laila Mahfol said...

Good tips :') Super duper like.

cik adie said...

cerita la pulak mcm mana cik syakirah edit gamba, warna2 sgt cantikkkkkk
:)

Nazrul Ashraff said...

lawaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

cik nana said...

cool lah dear pic2 u. thumbs up! ;)

eyjalukman said...

betul3 . kita kalu amik gambar pun suka wrna yg terang2 . kalau amek gmbr wrna malap2 tu mcm tkdak feel . klu org pro thu la kot nk cntekkan yg tak menonjol tu . haha

haslinda said...

wah... thanks sbb share tips. walau pun skill sesuka hati, gambar2 yg syakey ambik semua cantik :)

lepas ni share lg banyak tips ye... :)

sugar2 kapas strawberry said...

awk ambik gmbr cmner pon ttp style :)

azalia hjsalleh said...

tu dia..sifu photog kita dh turunkan ilmu
mekacih ya babe..

Saffa said...

And your tone. So cheerful. (:

syakirahmn said...

saffa: haa, itu mmg tone yg digemari. tak minat washy washy sgt. ;)

lya: hiks hiks hiks. nak ilmu secara pribadi pon boleyy lya :D

sugar2 kapas: makaseh. alhamdulillah ada skill ;D

haslinda: insyaAllah. dah ramai mintak ni. so akan di share lg. heee. skill sesuka hati tu lg senang blaja :D

syakirahmn said...

leha: tq!! ;)

laila mahfol: legaaaaaaaaaaa :)

eyja: itu lah, wrna xmenarik macam xdak feel. tp style vintage cantik jugak. cuma still, mata tak sedap memandang :D

cik adie: akan datang insyaAllah ;)

zana: my pleasure ;)

Unknown said...

haa tu dia syakey si pakar turunkan ilmu !

hazanis said...

fuh..:))

syakirahmn said...

keli menari: yoshhh! mana ada pakar. ini ilmu buat sniri :D

hazanis: fuh fuh fuhhh :D

YouSOF said...

Mula dengan skill sesukahati ni la akhirnya dapat hasil yang cun melecun macam ni dilengkapi kamera yang power! ;)

Unknown said...

Waah sangat membantu! Thanks kak syakey! :D

Hanie Dew said...

aku pung suka gamabr yang kaler vibrant & terang terang.nampak hidup je kan. tp sometimes vintage pun nampak comel kalau kene gayanya.

cik chopu said...

woaaa thanks for the tips syakey :) ngeh ngeh rindu lama tak jenguk sini

Unknown said...

Such a great entry! No wonder your pictures had always looks so beautiful :)

Anonymous said...

tips yg sgt membantu :)
heart 2nd picture!

✿INA AINAA✿ said...

terima kasih!!!! ena ni suka ambil gmbar but ena tak ada ilmu sangat tentang pengambaran ni.. ena jeles tengok org yang pndai ambil gambar ni.. mekasih

syakirahmn said...

yousof: yaaa. mmg camera power tu keperluan jugak. ;)

hanabunga: sama sama hana!!! :)

hanie dew: mmg ada certain gamba lagi best di-vintage-kan. depends jugak lah kan.

cikchopu: haaa mas. lama jugak kau tak update belog bebel pasal utp haaa :P

ain SSB: thank youuuu! ;)

syafika: i am glad ;)

lady ainaa: haaaa. okeyy la tu. tkpa, ambil gambar kadang tak perlu ilmu sgt, kadang dia kena guna talent yg mmg dh ada. but, lg best kalau dapat blaja mcm2 skill. :)

wawahida idris said...

waaaa! cantiknya gambar ! thumbs up ! :)

syakirahmn said...

thankyou cikwahidaidris ;)

anamizu said...

manyak ilmu rules of sesuka hati aku dpt arini nih syakey.. oyehhh~

bleh arr aku praktikkan nti.. hehe



gambaq hang amek smua smart baq hang ! =P

Abu Bagi said...

aku rasa paling payah nak tangkap gambar yg background dia daun daun/ hutan.. tak tahu.. mesti tak nampak lawa..